Sms viert twintigste verjaardag
Op 3 december 1992 werd de allereerste sms verstuurd. Toch duurde het nog tot 1996 vooraleer de communicatievorm ook in België zijn intrede deed.
Op 3 december 1992 verstuurde software-ontwikkelaar Neil Papworth via zijn computer vervroegde kerstwensen naar de mobiele telefoon van een manager van de Britse telecomoperator Vodafone.Het was het startschot voor de sms, een communicatievorm die voor vele gsm-gebruikers onmisbaar zou worden.
Toch duurde het nog tot 1996 vooraleer Proximus als eerste in België de sms-dienst lanceerde: toen nog onder de naam ‘Proxitext’ en enkel met een aantal voorgeprogrammeerde standaardberichtjes. In juni 1998 deed de sms zoals we hem nu kennen dan echt zijn intrede in ons land met de lancering van ‘ProxiText Direct’. Later dat jaar, in september, ging ook Mobistar van start met de sms-dienst.
De grote doorbraak van sms kwam er echter pas rond de eeuwwisseling. Het is voor vele jonge sms-gebruikers misschien maar moeilijk voor te stellen, maar het is pas sinds 2000 dat het in ons land mogelijk werd om sms-berichten van de ene operator naar de andere te sturen. Vanaf dat ogenblik ging het snel – heel snel voor de sms.
Waar sms aanvankelijk nog gebruikt werd om korte, informatieve berichten naar elkaar te sturen, groeide het medium gestaag uit tot een heuse ‘chatdienst’. Sms werd al gauw de melkkoe van de mobiele operatoren. Tegen 2007 was één Mobistar-abonnee gemiddeld al goed voor zo’n 100 verzonden en ontvangen berichten. Nu is dat aantal gegroeid tot maar liefst 327 per gsm-gebruiker. Bij Belgacom bedroeg dat gemiddelde het afgelopen kwartaal 291 voor residentiële klanten en 112 voor professionele klanten. In 2009 was dat bij Belgacom nog respectievelijk 176 en 70.
Groei vertraagt
Toch oogt de toekomst van de sms voor het eerst somber. In heel wat landen verloor de sms al aan populariteit. Via Facebook, iMessage, WhatsApp en verschillende andere applicaties kunnen smartphonegebruikers zo goed als gratis sms’en. Mobiele providers lijden daardoor miljardenverliezen. Marktonderzoeker Ovum schat dat de telecomsector in 2011 wereldwijd ruim 14 miljard dollar verloor aan de groeiende populariteit van die alternatieven. Tegen 2016 zou het om een verlies van 54 miljard dollar kunnen gaan.
In België loopt het vooralsnog zo’n vaart niet. Al is het wel duidelijk dat voor het eerst de toename van het aantal sms-berichten minder snel groeit dan in het verleden. Van een daling is echter zeker geen sprake: met dank aan de duizenden gratis sms’jes die de operatoren aan abonnees weggeven via allerlei tariefformules en bundels. Maar ook de stijgende verkoop van smartphones zou het gebruik van sms weer aanzwengelen. “We zien voor mobiele data geen substitutie-effect. Het gaat eerder om een aanvullende dienst die naast sms staat”, zegt Proximus-woordvoerder Frédérique Verbiest.
Bij Mobistar is de sms goed voor één derde van de totale omzet. Al kan je je wel de vraag stellen of die omzet nog veel cash genereert. “In Nederland en Zwitserland zien we dat het aantal sms’jes terugvalt, maar in België is dat zeker niet zo. Al zijn we natuurlijk niet blind voor de evoluties in de markt”, zegt Mobistar-woordvoerder Mathieu Van Overstraeten. Eind vorige maand lanceerde de operator nog Libon: een WhatsApp-achtige app waarmee je gratis met elkaar kan communiceren. Anticiperen heet dat dan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier